START
WPROWADZENIE
AROMAMARKETING
AROMATERAPIA
SWIAT PERFUM
PUBLIKACJE BRANZOWE
GALERIA
GALERIA VIDEO
FORUM
SKLEP
Aromatyczne podróże
NEWSLETTER
O NAS
REKLAMA
PARTNERZY
Dodaj artykuł
Kontakt





Nie pamiętam hasła!
AROMAMARKETING
Logo zapachowe i druk zapachowy

Image Logo zapachowe

Marka firmy symbolizowana przez logo, pozwala rozpoznać dany produkt spośród dużej ilości innych, często o zbliżonej jakości. Stanowi ona kapitał firmy, ułatwia komunikację z konsumentem, buduje zaufanie klienta podczas podejmowania przez niego decyzji o zakupie. Logo jest manifestacją „materialną” marki, prezentuje wizerunek firmy i system wartości, na którym ta się opiera.

Zapach pełni ważną rolę w waloryzacji marki, a przez swoją unikatowość, nadaje wartość, której inni nie posiadają.
Niektóre firmy stworzyły sobie nieświadomie logo zapachowe. Osoby badane podczas aplikowania im bodźca zapachowego w postaci waniliny wymieniały, jako skojarzenie, nazwę firmy, która go produkuje. We Francji zapach drewna cedrowego przywołuje u osób badanych wspomnienie „kolorowych kredek Crayola”. Sytuacje te pokazują, jak zapach różnych produktów może stać się automatycznie logiem zapachowym marki.
Funkcjonowanie pamięci zapachowej polega na tym, że pierwsze wspomnienia zapachowe (sięgające dzieciństwa) są najsilniejsze i łatwo reaktywują przyjemne emocje. Ten rodzaj pamięci nigdy nie zanika, a jego intensywność zależy od ważności sytuacji, w której zapach został odebrany i zapamiętany.

Logo zapachowe może zostać rozprzestrzenione w otoczeniu lub stosowane na określonych przedmiotach, np. na papierze, skórze czy włóknie. Ma ono tę przewagę nad reklamą tradycyjną, że wypełnia całą przestrzeń kojarzącą się z produktem. Zapach o pewnym ładunku emocjonalnym roztoczony podczas wydarzeń firmowych lub w czasie eventów przez firmę sponsorowanych, wpłynie na odpowiednią atmosferę i samopoczucie klientów oraz ułatwi przyjazną komunikację, tak niezbędną w kontaktach biznesowych.

 „Zapach logo” może być rozpylony w ilości ledwie odczuwalnej, tak, aby nie drażnił i nie rozpraszał uwagi pracowników i klientów. Już minimalna woń unosząca się w powietrzu spełnia swoje pozytywne zadanie.

Logo opracowuje się zawsze mając na uwadze cel, który próbujemy osiągnąć. Im ściślej będzie określony typ odbiorców produktu, tym łatwiejsze stanie się opracowanie najbardziej efektywnego podpisu zapachowego firmy.
Opracowanie go nie jest procesem trudnym dla zapachowego znawcy. To zadanie porównywalne do pracy muzyka, który musi ułożyć ścieżkę dźwiękową do filmu. Nie wystarczy jedynie znajomość psychologii zapachu i aromaterapii. To praca artysty, w którą muszą włączyć się dwa nienaukowe czynniki: intuicja i inspiracja.

 

ImageDruk zapachowy

Druk zapachowy umożliwia drukowanie materiałów reklamowych wraz z wybraną kompozycją zapachową.

Technologia ta jest dość nowa na polskim rynku. Umożliwia ona zamknięcie dowolnego zapachu na papierze czy kartonie. Materiały reklamowe, korespondencja, foldery, kalendarze i wizytówki mogą teraz pachnieć wybraną kompozycją zapachową, która skutecznie wyróżni je od konkurencji i zapewni unikalny charakter.

 

Ewelina Murzicz

 
Badania

ImageWraz z rozwojem aromamarketingu, przeprowadzono szereg badań naukowych, które dowiodły jednoznacznie jak ogromny wpływ na efektywność sprzedaży ma odpowiednio dobrany zapach unoszący się w firmie.

Codziennie w każdej sekundzie do przeciętnego konsumenta dociera 11 milionów bitów informacji (1000 komunikatów), które rejestrowane są przez mózg. Nie wszystkie jednak zostaną dopuszczone do świadomości. Wybierane są tylko najistotniejsze informacje, reszta jest odrzucana. Jedynie doznania zapachowe docierają do nas mimochodem i nie są w żaden sposób filtrowane. Oddziaływają na nas nawet wtedy, kiedy nie zdajemy sobie z tego sprawy. Zmysł węchu jest jedynym zmysłem połączonym z naszym układem limbicznym, który odpowiada za powstawanie emocji w sposób bezpośredni i podświadomie.

Ciekawe badania przeprowadzone zostały przez dr Anji Stohr z Uniwersytetu w Dresden.
Okazało się, że przy zastosowaniu profesjonalnego marketingu zapachowego:

  • o 15,9% wzrasta czas przebywania klienta w miejscu aromatyzowanym
  • o 14,8% wzrasta chęć zakupów
  • o 6% wzrastają obroty firm, które stosują aromamarketing


Psycholog Rachel S. Herz przeprowadziła badania dotyczące wpływu zapachów na człowieka na próbie studentów, którzy w pomieszczeniu, w którym rozpylany był zapach, grali w frustrującą grę komputerową. Gra była napisana w taki sposób, że nie było można w nią wygrać. Inna grupa w tym czasie oglądała neutralny film. Następnie studenci byli poddani kolejnym testom w trzech innych pomieszczeniach. W jednym z nich rozpylony został ten sam zapach, co w pomieszczeniu gdzie grali. W drugim unosił się zupełnie inny aromat, zaś trzeci pozbawiony był zapachu. Osoby, które dalszą część testu musiały odbyć w pomieszczeniu z zapachem identycznym z tym, co w pokoju z grą komputerową, miały więcej problemów i potrzebowały więcej czasu na jego rozwiązanie niż osoby z pozostałych pomieszczeń. Ta część badania potwierdziła silną więź między emocjami, a zapachem.
Pozostała część studentów, która w tym samym czasie oglądała neutralny film w pomieszczeniu aromatyzowanym tym samym zapachem, co pokój z grą komputerową, nie wykazywała w późniejszym etapie badania negatywnych reakcji ze względu na ten aromat.

Z kolei Martin Lindstorm w swoich badaniach (prowadzonych również w Polsce) potwierdził, że zmysł węchu najsilniej wpływa na nasze uczucia. Okazało się, że aż 75% naszych emocji wyzwalanych jest właśnie przez zapach! Bardzo niska efektywność kampanii brandingowych wynika z faktu , że większość narzędzi wykorzystywanych przy ich tworzeniu, to narzędzia odwołujące się do jednego zmysłu: zmysłu wzroku. Jak dowodzą badania, aż 83% wszystkich komunikatów komercyjnych opiera się na naszych oczach. Jeśli dodamy do tego słuch -  drugi najczęściej wykorzystywany w reklamie zmysł, to uzyskamy 94%!

W 2004 roku dwoje amerykańskich badaczy: Richard Axel (Howard Hughes Medical Institute, Columbia University oraz Linda B. Buck (Fret Hutchinson Cancer Research Center, Seattle), otrzymało Nagrodę Nobla w dziedzinie medycyny i fizjologii. Wyjaśnili oni zasady działania i funkcjonowania węchu, jako pierwsi opisali rodzinę około tysiąca genów kodujących receptory węchowe. Odpowiedzieli zatem na pytanie w jaki sposób człowiek potrafi rozróżniać i zapamiętywać około 10 tys. zapachów.

Wszystkie te badania dowodzą jak wielki potencjał kryje nasz nos. Ignorancją byłoby zatem bagatelizować zmysł powonienia w swoich planach marketingowych.

 Ewelina Murzicz

 
Po co?

Image Image, atmosfera, emocje, pieniądze...Sprawdź, jakie korzyści przyniesie Tobie i Twojej firmie zastosowanie marketingu zapachowego.


     Oto lista korzyści, które wynikają z zastosowania w Twojej firmie marketingu zapachowego:

  •  IMAGE - zapach pozwala stworzyć charakterystyczny i wyróżniający się image firmy. Zastosowanie odpowiednio  dobranego zapachu wpływa w sposób znaczący na postrzeganie naszej firmy przez klientów

  • PRZYJEMNOŚĆ - dobrze dobrany zapach sprawia, że zarówno klientom, jak i pracownikom firmy, przyjemniej  przebywa   się w jej siedzibie. Zastosowanie odpowiednich kompozycji zapachowych wpływa pozytywnie na samopoczucie człowieka

  • NIEPOWTARZALNOŚĆ - nadanie zapachu firmie powoduje stworzenie atmosfery niepowtarzalności, nadaje charakterystyczny klimat miejscu i buduje jego nastrój

  • CZYSTOŚĆ - unoszący się w powietrzu zapach klient zawsze kojarzyć będzie z czystością i higieną, co zdecydowanie wpłynie na jego nastawienie do firmy

  • EMOCJE - zapachy wiążą klienta emocjonalnie z danym miejscem, sprawiają, że miło będzie je wspominał i chętnie do niego wracał. Zapachy i wonie posiadają także właściwości pobudzające i stymulujące, przywołują wspomnienia i wzbudzają pragnienia

  • KONTAKT – odpowiednio dobrany zapach wpływa na poczucie wyjątkowości klienta, który czuje się wyjątkowy, przez to dużo łatwiej nawiązać z nim kontakt

  • KORZYŚCI MATERIALNE - jak potwierdzają badania naukowe, zapach polepsza nastrój klientów, a co za tym idzie - skłania ich do dłuższego pobytu w danym miejscu i wpływa na wzrost chęci zakupu.


 
czym jest marketing zapachowy?

ImageMarketing zapachowy, mówiąc najprościej, to... reklama, która pachnie. Fachowo rzecz określając, to dziedzina współczesnego marketingu, koncentrująca się na zmyśle węchu.

Wszystko zaczęło się od negatywnego wpływu kolejek na konsumenta w miejscu sprzedaży . Firmy starały się walczyć z tym problemem, jednak było to dość trudne zadanie. Jeśli nie dało się tego problemu wyeliminować, skupiono się na tym, jak wpływać na klienta by ten czas nie był dla niego aż tak odczuwalny i uciążliwy.

Od wielu lat w sklepach unosił się aromat kawy, pieczywa i ciastek. Był to jednak wynik zapachów, które naturalnie wydzielały produkty znajdujące się w sklepie. Niektóre supermarkety zaczęły rozprowadzać po sklepie zapachy z własnej piekarni, by wzbudzić zainteresowanie klientów i zwiększyć atrakcyjność produktów. Po pewnym czasie pojawiła się profesjonalna technologia umożliwiająca rozprowadzanie zapachów w placówkach handlowych i to niekoniecznie w sklepach spożywczych. Technologia ta została opracowana w Japonii i przetestowana w Wielkiej Brytanii w ponad 100 sklepach. Tak powstał marketing zapachowy.

Odkąd zaczęto zdawać sobie sprawę, jak wielki wpływ na nasze decyzje mają zapachy, aromamarketing stał się potężnym narzędziem w biznesie nie tylko handlowym.

Zmysł powonienia jest najbardziej pierwotnym ze wszystkich zmysłów człowieka. Badania dowiodły, że zapachy, rejestrowane przez naszą podświadomość, trafiają od układu limbicznego. To właśnie tam powstają emocje, uczucia, sympatie i antypatie. Dopiero po jakimś czasie woń rejestrowana jest przez naszą świadomość. Zapach zatem, dociera do nas szybciej niż dźwięk, obraz czy myśl. Zanim osądzimy dany bodziec zapachowy, nasze odczucie o nim jest już dawno zarejestrowane przez podświadomość. 

 Tradycyjna reklama wykorzystuje jedynie dwa ludzkie zmysły – wzrok oraz słuch, tylko za ich pośrednictwem dociera do klienta. Marketing zapachowy stawia na zapach – obszar przez bardzo długi czas w marketingu zupełnie pomijany. Tymczasem dopiero połączenie obrazu i dźwięku z zapachem, buduje pełną i spójną wizję produktu. Nawet ledwie wyczuwalna woń działa podświadomie na funkcjonowanie ludzkiego umysłu, wpływa na emocje i zajmuje ważne miejsce w pamięci.

 Badania dowiodły, że zapachy oddziałują na zachowania klientów, wpływają na ich decyzje dotyczące zakupu towaru oraz sprawiają, że klient dłużej pozostaje w naszej firmie, a co więcej, ma ochotę do niej wrócić. Dobrze dobrany aromat wpływa na kształtowanie pozytywnej atmosfery i wizerunku miejsca, poprawia samopoczucie zarówno klientów, jak i pracowników, zwiększając tym samym efektywność pracy. Dobrze dobrany zapach, w zależności od potrzeb, może poprawiać koncentrację, działać pobudzająco lub relaksująco, może też redukować stres i odprężać (co świetnie się sprawdza w gabinetach lekarskich czy salonach spa).

Marketing zapachowy stał się, obok świetnie zaprojektowanych wnętrz, fachowej obsługi i bogatego asortymentu, niezwykle skutecznym narzędziem biznesowym. To potężna broń w walce o klienta. Nie można oprzeć się reklamie zapachowej. Można zamknąć oczy, zatkać uszy, ale nie można przestać oddychać...

 

 

 

 

 
Advertisement



Copyright C 2008 Zapachowy.pl
powered by: strony internetowe Łódź - EUROBEST.PL