START
WPROWADZENIE
AROMAMARKETING
AROMATERAPIA
SWIAT PERFUM
PUBLIKACJE BRANZOWE
GALERIA
GALERIA VIDEO
FORUM
SKLEP
Aromatyczne podróże
NEWSLETTER
O NAS
REKLAMA
PARTNERZY
Dodaj artykuł
Kontakt





Nie pamiętam hasła!
Aktualności
FDA spowodowała ansomię
ImageAmerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) jako odpowiedzialnego za spowodowanie anosmii - wskazuje Zicam.
 
Mieć nosa do biznesu
ImageJakie znaczenie w interesach ma zapach? Czy wpływa na procesy decyzyjne, wyniki negocjacji albo zdobywanie potencjalnych kontrahentów? Okazuje się, że wykorzystywanie zapachów to coraz częstsza technika manipulacji niewerbalnej.
 
Pachnąca rewolucja na ślubie
ImageCoraz więcej par nadaje zapach swojemu „wielkiemu dniu” poprzez wypożyczenie maszyn rozpylających zapachy.
 
Trujące perfumy

ImageFunkcjonariusze straży pożarnej podejrzewali, że tlenek węgla, albo jakieś inne toksyczne substancje, były odpowiedzialne za wywołanie nudności u prawie stu pięćdziesięciu osób w banku w Teksasie po południu 29-ego lipca. Sprawcą okazały się jednak… perfumy jednego z pracowników.

 
Ty lubisz to, a ja lubię owo, więc dajmy sobie spokój... cz. 5
ImageRaport ten wykazuje, że preferencje zapachowe można zmienić, chyba że są trwałe. W naszym badaniu (Herz i inni, 2004), łącząc przez 15 minut umiarkowanie pozytywne doświadczenie emocjonalne z nieprzyjemnym zapachem, uzyskaliśmy opinię testowanych osób, że ów zapach stał się o wiele znośniejszy; swoje zdanie utrzymywali oni jeszcze przez co najmniej tydzień.
 
Ty lubisz to, a ja lubię owo, więc dajmy sobie spokój... cz. 4
ImageRóżnice międzypłciowe?
 
Ty lubisz to, a ja lubię owo, więc dajmy sobie spokój... cz. 3
ImageWarunki panujące w morzach lub na sawannach oznaczają kompletnie różne wyzwania dla żyjących tam organizmów.
 
Ty lubisz to, a ja lubię owo, więc dajmy sobie spokój... cz. 2
ImageCzynniki rozwojowe hedonicznej jakości zapachu

Rodzimy się z w pełni funkcjonalnym zmysłem zapachu. Noworodki mają bardzo niewielkie przeszłe doświadczenie. Zatem, jeżeli ktoś chciałby zbadać, czy nasze preferencje zapachu są wrodzone, powinien przede wszystkim przyjrzeć się małym dzieciom, ponieważ jeżeli preferencje zapachu są wrodzone, to powinny ujawniać się u noworodków. Jednakże dzieci nie reagują w taki sam sposób na zapachy jak ich rodzice. W rzeczywistości dzieci reagują przeciwne w stosunku do preferencji rodziców, na przykład dzieje się tak w przypadku lubienia przez nie zapachu potu i kału (Engen, 1982; Stein et al., 1958). Badanie na małych dzieciach w wieku do lat pięciu (Engen, 1988) również wskazuje na to, że ta grupa wiekowa często nie rozróżnia zapachów, które ich rodzice uważają za bardzo nieprzyjemne (np. kwas masłowy = zjełczały) lub przyjemny (octan amylu = banan) i zwykle wykazują lęk przed nowością jako typową reakcję; unikają nieznanych pokarmów/zapachów (Frank & Kalisewicz, 2000). Jedno badanie wykazało, że małe dzieci (trzyletnie) wykazują dorosłe reakcje na pewne zapachy, co zgadzałoby się z podstawowymi założeniami teorii wrodzonego pochodzenia preferencji zapachu (Schmidt & Beauchamp, 1988). Jednakże metodologia tego badania została skrytykowana  (Engen & Engen, 1997). Należy zwrócić uwagę, że w momencie, gdy dziecko ma mniej więcej osiem lat, reakcje węchowe są bliskie reakcjom dorosłym należącym do tej samej kultury, co dziecko (Engen, 1982).

Literatura na temat rozwoju sugeruje, że nauka preferencji węchowych zaczyna się wraz z narodzinami. W rzeczywistości nasz zmysł zapachu działa w pełni już po trzech miesiącach rozwoju płodu w macicy (Schaal et al., 1995, 1998; Winberg & Porter, 1998). Mennella i jego współpracownicy odkryli, że dzieci matek, które konsumowały lub wdychały łatwo ulatniające się substancje o silnym zapachu (np. czosnek, alkohol, dym papierosowy) podczas ciąży lub laktacji preferowały te zapachy bardziej niż dzieci, które nie były poddane działaniu tych zapachów (Mennella & Beauchamp,1991; Mennella & Beauchamp,1993; Mennella, et al., 1995). Dodatkowo, wcześnie nabyte preferencje zapachowe wpływają na preferencje żywieniowe i zapachowe w dalszym okresie dzieciństwa (Mennella & Garcia, 2000) i w okresie dorosłości (Haller, et al., 1999). Należy zwrócić uwagę, że karmienie jako dodatkowe dostarczanie pożywienia jest okazją, aby powstał bliższy kontakt fizyczny i więź emocjonalna między dzieckiem a matką. Zostało udowodnione, że nawet bodźce kojarzone z przytulaniem prowadzą do preferowania przez dzieci specyficznych (choć arbitralnie wybranych) zapachów, takich jak olejek wiśniowy lub perfumy używane przez matkę (Balough & Porter, 1986; Davis & Porter, 1991; Lott et al., 1989; Schleidt & Genzel, 1990; Sullivan et al., 1991).   Zatem literatura na temat rozwoju wskazuje zarówno na brak hedonicznych reakcji a priori na zapachy, a także na gotowość systemu węchowego na uczenie się znaczenia zapachów na podstawie skojarzeń i emocjonalne znaczenie związanego z nimi doświadczenia.

Chociaż większość naszych preferencji zapachowych jest nabywana w czasie dzieciństwa z powodu pierwszego wystąpienia i istotności tak wielu doświadczeń, w każdej chwili, gdy napotykany jest nowy zapach mechanizmy nauczania asocjacyjnego są w stanie określić nasze preferencje zapachowe. Anegdoty mówiące o lubieniu bądź nie lubieniu zapachów z powodu ich powiązania z ważnymi innymi zapachami (Herz, 2001) i specyficzne preferencje kulinarne to tylko dwa przykłady sposobów, w jakie nauczanie asocjacyjne i kontekst emocjonalno-społeczny wpływają  na nasze preferencje zapachowe w ciągu całego życia. W następnej sekcji pt. „Bezpośrednie dowody eksperymentalne na formowanie się preferencji zapachowych” zostanie omówione szczegółowo to zagadnienie.
 

(1) Psy Pawłowa za każdym razem śliniły się na widok mięsa, ale dźwięk dzwonka nie powodował w nich żadnej reakcji. Gdy dźwięk dzwonka został kilka razy połączony z karmieniem psów mięsem, sam dzwonek wystarczył, aby psy się śliniły.
(2) Smak powstaje głównie za pośrednictwem zapachu; (Bartoshuk & Beauchamp, 1994). Kubki smakowe są odpowiedzialne jedynie za powstawanie wrażenia słoności, kwaśności, słodyczy, goryczy i pikantności (Bartoshuk & Beauchamp, 1994).

Bezpośrednie dowody eksperymentalne na formowanie się preferencji zapachowych

Tylko kilka badań było bezpośrednio poświęconych związkowi między formowaniem się preferencji zapachowych a edukacją emocjonalną. Hvatsja i Zanuttini (1989) poddali dzieci w wieku od 6.5 roku do 10.5 lat działaniu zapachów, a jednocześnie pokazywali im slajdy o pozytywnym lub negatywnym wydźwięku emocjonalnym i wykazali, że młodszym dzieciom biorącym udział w tym doświadczeniu bardziej podobały się zapachy łączone z pozytywnymi obrazami niż te łączone z negatywnymi.  Baeyens i Wrzesniewski (1996) przebadali wpływ manipulacji, wykorzystującej naturalne reakcje człowieka, polegającej na jednoczesnym poddawaniu uczestników badania znanemu im zapachowi oraz doświadczeniom związanym z higieną osobistą odbieranym przez niektórych z nich jako pozytywne, a przez innych jako negatywne. Dzięki temu dowiedzieli się, że w porównaniu z zapachem kontrolnym hedoniczna percepcja dodatkowego zapachu zmieniała się zgodnie z tym, jakie emocje dana osoba przypisywała chodzeniu do łazienki. W innym eksperymencie określającym fizjologiczne reakcje na zapachy, Robin i in. (1998) odkryli, że zapach eugenolu (zapach używany w cemencie stomatologicznym) został oceniony negatywnie i wywoływał lęk fizjologiczny wśród pacjentów, którzy bali się zabiegów dentystycznych, ale nie wśród pacjentów, który nie bali się chodzenia do dentysty. Warto zauważyć, że w każdym z tych badań, zmiany w percepcji węchowej były nieco dwuznaczne.

Ostatnio przeprowadziliśmy badanie, którego głównym celem było sprawdzenie hipotezy mówiącej o tym, że hedoniczne reakcje na zapach są nabywane poprzez kojarzenie zapachów z emocjami (Herz et al., 2004). Wykonaliśmy dwa eksperymenty, które różniły się ze względu na to, czy nowy (docelowy) zapach był przyjemny czy nieprzyjemny przed wykonaniem eksperymentu i czy skojarzenia emocjonalne z nim związane były pozytywne czy negatywne. W każdym eksperymencie uczestnicy zostali losowo przypisani do Grupy Eksperymentalnej ( (zapach + skojarzenie emocjonalne) i różnych Grup Kontrolnych. W czasie trwania badania uczestnicy kilkukrotnie oceniali zapach docelowy oraz kilka nieznanych im „zapachów podstawowych”: (i) przed manipulacją, (ii) po manipulacji, (iii) 24 godziny po manipulacji (iv) 1 tydzień od daty rozpoczęcia badania. Wyniki obu eksperymentów wykazały, że ocena docelowego zapachu przez wszystkich uczestników była porównywalna z oceną przed wykonaniem manipulacji, a na reakcje na zapachy podstawowe nie miał wpływu upływ czasu ani warunki, w jakich odbywał się eksperyment. Jednakże w każdym eksperymencie wszystkie oceny zapachu docelowego nadawane po manipulacji emocjonalnej znacząco się zmieniły w Grupie Eksperymentalnej i wykazały, że percepcja zapachu zmieniła się zgodnie z wartością emocjonalną powiązanego z zapachem doświadczenia.
Gdy „nieprzyjemny” zapach docelowy został połączony z pozytywnym doświadczeniem emocjonalnym oraz gdy „przyjemny” zapach docelowy został połączony z negatywnym doświadczeniem emocjonalnym, zapach ten oceniano bardziej negatywnie. W Grupach Kontroli nie zauważono tego typu efektów. Co więcej, zmiany w preferencjach zapachu pozostały niezmienione w ciągu całego tygodnia, w którym było prowadzone badanie. Wskazuje to, że zmiany w preferencjach zapachu wywołane przez skojarzenia emocjonalne mogą trwać długo
 
Nasze odkrycia pokazały, że gdy nowy zapach jest łączony ze zdarzeniem o charakterze emocjonalnym, hedoniczna percepcja tego zapachu zostaje zmieniona zgodnie z wiązaną z nim emocją. Chociaż nasze badanie nie mogło wykluczyć możliwości wrodzonego reagowania na zapachy, to biorąc dodatkowo pod uwagę przeszłe dowody empiryczne i dane rozwojowe oraz międzykulturowe (Ayabe-Kanamura et al., 1998; Hvastja & Zanuttini, 1989; Baeyens & Wrzesniewski, 1996; Mennella et al., 1995; Robin et al., 1998) można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że emocje w połączeniu z działaniem zapachu potrafią bardzo silnie wpływać na formowanie się preferencji zapachów.

Wyniki badań przeprowadzonych przez Herza i jego współpracowników (2004) mają również ważne implikacje, jeżeli chodzi o to, jak preferencje zapachowe mogą zostać zmienione. Jeżeli chodzi o zapachy, które jeszcze nie są powiązane z żadnymi określonymi emocjami, ale mimo tego nie są postrzegane jako neutralne, wygląda na to, że ich oceny preferencji mogą zostać łatwo zmienione poprzez powiązanie zapachów z określonymi emocjami. Nie zostało jeszcze przebadane, w jaki sposób najlepiej zmieniać preferencje dla zapachów, które zostały już wyraźnie powiązane z emocjami. Jednakże, niebezpośrednie dowody zaczerpnięte z literatury klinicznej dotyczącej zaburzeń  wynikających ze stresu następującego po traumatycznych wydarzeniach sugerują, że gdy zapachy zostaną powiązane z wydarzeniami o silnym wydźwięku emocjonalnym, będzie bardzo trudno je zmienić  (Vermetten & Bremner, 2003), a literatura na temat interferencji proaktywnej zapachów w pamięci potwierdza to (Lawless & Engen, 1977). Według mojej hipotezy skuteczność próby zmiany preferencji zapachów, która została już ustalona zależy od sił początkowego skojarzenia emocjonalnego, nowego skojarzenia emocjonalnego i częstotliwości, z jaką ten zapach jest odbierany. Przypuszczam, że najtrudniej jest zmienić postrzeganie przez daną osobę zapachów, którym towarzyszyły w przeszłości bardzo silne skojarzenia emocjonalne; mogą one wymagać różnych metod usuwania negatywnych asocjacji przed ponownym skojarzeniem danego zapachu z bardzo pozytywnym doświadczeniem.  Dodatkowo zapachy, które są często odbierane i są bardzo znane (np. kawa) trudniej będzie zmienić niż zapachy, które są rzadko odbierane, dlatego, że zostały wielokrotnie silniej zakodowane w przeszłości. Bardzo pouczające z punktu widzenia badań psychologicznych oraz ze względu na lepsze rozumienie zapachów przez ludzi byłoby zająć się tymi problemami w przyszłych badaniach.

Teoria ewolucyjna


Oprócz dowodów empirycznych hipotezę uczenia się asocjacyjnego preferencji zapachów (w przeciwieństwie do poglądu na wrodzone pochodzenie preferencji zapachów) wspiera od strony teoretycznej analiza ewolucyjna przeciwstawiająca sobie cele i wymagania zwierząt wszędobylskich i wyspecjalizowanych (Rozin, 1976).  .

Zwierzęta wyspecjalizowane ograniczają się do określonych terenów i z tego powodu mogą często jeść tylko niektóre rodzaje jedzenia i polują na nie określone lokalne drapieżniki. Dieta pandy składająca się wyłącznie z eukaliptusa jest tutaj skrajnym przykładem. Zatem, ponieważ ekologiczna nisza zwierząt wyspecjalizowanych jest ograniczona, posiadanie ustalonych reakcji na określone zapachy wymaga przystosowania. Wrodzone reakcje na zapachy wielu gatunków wyspecjalizowanych zostały empirycznie udowodnione. Na przykład, kalifornijskie wiewiórki ziemne, zarówno te wychowujące się w warunkach laboratoryjnych, jak i w dziczy, wykazują specyficzną reakcję obronną na ich naturalnego drapieżcę, pacyficznego grzechotnika, różną od tej, którą wykazują w stosunku do pacyficznego węża żarłocznego (który zwykle nie poluje na nie) w momencie pierwszego natknięcia się na niego. A rozróżnienie między tymi dwoma gatunkami wężów powstaje na podstawie subtelnych sygnałów zapachowych, które pozwalają odróżnić te dwa gatunki (Coss et al., 1993; Poran & Coss, 1990). Ten sam typ specyficznych reakcji został wykazany w przypadku źródeł pożywienia i wielu innych gatunków wyspecjalizowanych.

W odróżnieniu od zwierząt wyspecjalizowanych, gatunki wszędobylskie (ludzie, szczury, karaluchy) mogą zajmować dowolne środowisko i dlatego różnie układają się potencjalne stosunki drapieżnika i ofiary. Jednakże dostępne surowce, potencjalni drapieżnicy i niebezpieczeństwa ogromnie się różnią w zależności od środowiska.



tłum. Rafał Downarowicz

źródło:  whiffguys.com

 
Ty lubisz to, a ja lubię owo, więc dajmy sobie spokój... cz.1
ImageCzy kiedykolwiek zauważyliście, że wasze preferencje zapachowe nie muszą korespondować z preferencjami innych ludzi lub, że w niektórych wypadkach macie zupełnie inne zdanie na temat danego zapachu niż ktoś inny? Dlaczego tak jest? Czy róża musi ładnie pachnieć, a skunks brzydko? Czy rodzimy się z ustalonymi preferencjami zapachowymi, czy też nasze preferencje rozwijają się i zmieniają?  I dlaczego nie mamy wszyscy takich samych preferencji? Celem tego tekstu jest próba odpowiedzi na te pytania przy pomocy najnowszych dowodów i teorii naukowych i wyjaśnienie, skąd pochodzą nasze preferencje zapachowe, co na nie wpływa i jak mogą zostać zmienione.
 
Pachnący papier
ImageScentAir i ich partner Envirodine, producent towarów konsumenckich, wprowadził nową linię papierów zapachowych firmy Olfaprint.
 
Karomaterapia z pomysłem!
ImageOdświeżacze powietrza do samochodów przeszły długą drogę  od sosnowego kartonika zwisającego z tylnego lusterka.
 
Zapachowa odnowa marki
Światowe otwarcie całkiem nowych hoteli Holiday Inn zaplanowane jest przed końcem roku 2010. Świeżo odnowiony hotel Grand Rapids może pochwalić się niesamowitym nowym logo, udogodnieniami w pokojach o podwyższonym standardzie oraz własnymi olejkami zapachowymi, pachnącymi zieloną herbatą i cytrusami!
 
Zapach broni
ImageIstnieją obawy, że zwiększony dostęp do środków chemicznych podniesie ryzyko biologicznych ataków terrorystycznych na terenach brytyjskich, takich jak skażenie powietrza wąglikiem lub cholerą. Aby wywąchać potencjalne niebezpieczeństwo, trzech ludzi  z Cambridge, pracuje nad odtworzeniem w wersji elektronicznej procesu wąchania.
 
Russel Brumfield- autor książki "Whiff", ekspert od marketingu zapachowego.
ImageRussel Brumfield jest autorem książki "Whiff", a także liderem na rynku i w brandingu zapachowym. W "Whiff:the Revolution of Scent Communication in the Information Age" definiuje nowy trend, bazujący na ludzkiej naturze, który może zmienić sposób w jaki prowadzimy nasze interesy i życie.
 
««  start « poprz. 1 2 3 4 5 6 7 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 1 - 14 z 97



Copyright C 2008 Zapachowy.pl
powered by: strony internetowe Łódź - EUROBEST.PL